ytterbymorsa

Så mycket om så lite.

Lite känslig...

Publicerad 2009-06-18 20:47:23 i Allmänt,

Ja, Ellens födelse är även för mig lite känslig. Den förlossningsberättelsen skrev jag ett år efter hon kom, ungefär. Det var svårt att få ner på papper (eller dator då). Inte som med de andras, som jag pratade och skrev om massor efteråt.

Jag vet inte, men kanske är det pga. att vi kunde ha mist henne, som hon ännu är mig så nära..?! jag kan liksom inte släppa henne, och navelsträngen är inte på nåt vis avklippt, även om den är väldigt lång som räcker ända till dagis!! Eller är det för att hon mest troligt är sista barnet?? jag vet inte, men den lilla skruttan och jag har ett alldeles speciellt förhållande. Inte så att jag älskar henne mer än de andra, bara på ett annat sätt.

Jag har aldrig ens vågat tänka på hur allt skulle sett ut om förlossningen tagit lite längre tid, om BM inte agerat tillräckligt snabbt, eller om Ellen inte varit så stark. Tänk, hur skulle vi orkat leva vidare då? Det var så hemskt att se henne så lealös, blek och tyst. Man vill ju få ut ett skrikande litet barn. Man vill ju inte att personalen ska klippa navelsträngen och pysa ut med ens barn! Nej, hemska tanke. Nu har vi vår lilla envisa Lotta på Bråkmakargatan här hemma, och det är ju det vi får tänka på!!

Idag regnade det på fm. Ellen väckte mig kvart i 9. Då hade hon och Louise tittat på morgon tv ett tag. T åkte till fritids med sam, hon fick lov att komma dit fast hon var ledig, för de skulle ha lite midsommarfirande. Vi har varit på citygross och trängts bland tusen andra som oxå ville handla inför midsommar. men det gick det med. Sen hem för lunch, och så hämtade vi Tilda halv ett. Då hade regnet slutat, och solen kom fram. Men då började det blåsa typ halv storm istället.... men jag kunde ju iaf. hänga ut tvätten.

Sen har jag rullat köttbullar och så lagt en liten och fruktansvärt trött Ellen. Hon vaknade kvart i 6 imrose och somnade inte om. Klockan sju föll hon ihop i sömn.

Imorgon ska vi väl försöka göra midsommarkransar. Så äter vi väl lite midsommarlunch, och åker till nåt firande nånstans. Sen ska vi grilla. Vi blir själva imorgon, men det går nog bra det med. Hoppas på liiite sol och värme iaf!

Ha en trevlig midsommar allihopa!! och mammo, om telefonen funkar, så tackar vi och tar emot!!

Kommentarer

Postat av: moster

Publicerad 2009-06-19 00:15:03

Ha en trevlig o varm o god midsommar, i år blev det varken Siikavuopio eller grillning, för jag är här i stan för Nina o J flyttade i dag, så var jag med lillpigan hela dan. Vi har lite sommarvärme här, på dan var det + 11 grader en gång när jag kolla ;-)

Postat av: Sofie

Publicerad 2009-06-22 09:15:08

började tänka på när adrian kom, då blev man ju också en smula orolig.



jag hängde inte med så bra, jag hade så ont så jag var helt borta, men plötsligt hör jag hur barnmorskorna blir oroade och så ringer de efter läkaren. som är hemma, och inte på sjukhuset!

adrians hjärtljud gick ner mer och mer för varje värk och de ville få ut honom på stört!



men så efter ett tag, kom han plötsligt ut, och några sekunder senare stod läkaren i dörren.



kommer ihåg att jag blev så irriterad, tänk om det hade hänt något värre? och så är läkaren hemma!

det är fan farligt att bo här uppe...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katja

En blogg om ett vanligt liv med några ovanligt underbara tjejer!!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela